Kautionist Lån FAQ | Ofte stillede spørgsmål | Tando Lån

Spørgsmål og Svar

Find svarene på ofte stillede spørgsmål. Kontakt os, hvis du stadig har brug for hjælp

De 10 hyppigste spørgsmål

Hvad er en selvskyldnerkautionist?

En selvskyldnerkautionist er en person, der har underskrevet en låntagers låneansøgning sammen med dem. Derfor har selvskyldnerkautionisten forpligtet sig til at betale de månedlige ydelser (eller betale hele lånet tilbage) hvis låntageren ikke selv gør det.

Alle Lån hos Tando kræver en selvskyldnerkautionist. Inden du ansøger som selvskyldnerkautionist hos Tando, bør du læse vores vilkår og betingelser grundigt igennem. Du skal være sikker på, at du er tilfreds med vores vilkår.

Hvis du vil vide mere om at være selvskyldnerkautionist, så tag et kig på vores

Ansvarspakke

Skal jeg sige ja til at være kautionist?
Hvor lang tid tager det at få mit lån?

Vi gør altid alt, hvad vi kan for at dit lån udbetales så hurtigt som muligt.

Vi stiler efter at udbetale alle lån inden for 24 timer efter, at kautionisten er blevet godkendt. Hvis du og din selvskyldnerkautionist udfylder jeres ansøgning online, og alle kontroller klares uden problemer, kan du modtage pengene endnu hurtigere.

Når både du og din selvskyldnerkautionist har underskrevet aftalen online, kan det ske, at vi kort ringer jer op for at bekræfte, at I har råd til den månedlige ydelse. Vi fortæller dig altid, hvornår din udbetaling vil finde sted.

Nogle ting, som kan forsinke din ansøgning, er:

1. Hvis det ikke er muligt at få fat i din selvskyldnerkautionist via telefon.

2. Du har ansøgt i løbet af weekenden, i dette tilfælde bliver din ansøgning behandlet, så snart vi er tilbage på kontoret.

Kan jeg få et lån uden en kautionist?

Nej, ikke hos os.

Vi tror på, at en kautionist kan sige meget mere om dig end en automatiseret computer score. De kender dig bedst, og ved om du har råd til de månedlige betalinger, og om du har tænkt dig at betale lånet tilbage. Så vores lån er baseret på tillid; hvis dine venner og familie stoler på dig, så gør vi også. Vi baserer derfor ikke vores lån på din fortid eller din kredit score.

Overvejer du et Tando lån, men er ikke sikker på hvem der kan være din selvskyldnerkautionist? En egnet selvskyldnerkautionist, så skal først og fremmest have råd til de månedlige tilbagebetalinger på lånet. De skal have en god kredit score (boligejere har en større chance for at blive accepterede), de må ikke stå registreret på Debitor Registret, eller i RKI, og de skal være mellem 18-80 år.

Hvor henter jeg Tando appen?

Du vil downloade vores app - super, vi håber, du kommer til at elske den!

Hvis du bruger iOS klik her

Hvis du bruger Android klik her

Nemt!

Hvordan logger jeg ind på min online konto?

Det er super nemt - vi bruger nemlig magiske links.

Du skal bare indtaste dit CPR nummer og enten dit telefonnummer eller din e-mail (brug de kontaktoplysninger du har givet til os) og så sender vi dig en besked med et link du skal bruge. Hos os slipper du for at huske på lange passwords og sikkerhedsspørgsmål.

Når du klikker på linket, vil du være logget ind på din konto i 30 dage, på den enhed du har brugt (computer, smartphone, ipad…) med mindre du selv logger dig ud.

Nemt og enkelt.

Kan jeg få et lån, hvis jeg har tidligere betalingsanmærkninger?

Payment remarks are part of your credit history. They tell us about something that happened in your past.

Hos Tando er to ting vigtige:

  • At du har råd til de månedlige betalinger
  • At du har en selvskyldnerkautionist der stoler på dig, og vil støtte din ansøgning
Hvad spørger I min kautionist om?

Vi har gjort vores låneproces så simpel og problemfri som muligt, for både dig og din selvskyldnerkautionist. Når du har udfyldt vores hurtige ansøgning, giver vi dig et link, som din selvskyldnerkautionist skal bruge. Så kan de nemlig hurtigt udfylde deres del.

Din selvskyldnerkautionist vil blive bedt om, at udfylde en simpel online ansøgning. De skal udfylde deres kontaktoplysninger, personlige informationer og fortælle os om deres månedlige indkomst. Det er vigtigt at vi kan få bekræftet, at de har råd til de månedlige tilbagebetalinger på lånet. Selvskyldnerkautionisten skal nemlig betale, hvis du ikke selv gør.

Vi vil også bede din selvskyldnerkautionist om deres betalingskort - og bankinformationer. Det gør vi, så vi kan overføre pengene til dem, når lånet er blevet godkendt - vi overfører altid pengene til din selvskyldnerkautionist, for at undgå svindel. Vi bruger også deres oplysninger, så vi kan tage betaling fra dem, hvis du som låntager skulle ikke selv overholder de månedlige tilbagebetalinger på dit lån.

Når din kautionist har færdiggjort ansøgningen, tjekker vi din ansøgning igennem for at sikre os, at vi har alt hvad vi skal bruge. Derefter kan vi arrangere udbetaling af lånet.

Hvorfor blev min kautionist afvist?

Du skal ikke bekymre dig, hvis din selvskyldnerkautionist er blevet afvist. Det har ikke indflydelse på din del af ansøgningen, og du er altså stadig godkendt til lånet.

Det eneste du mangler nu, er at finde en anden person, som kan være din selvskyldnerkautionist i stedet. Så snart du har fundet en ny person, kan vi tjekke, at i begge to har råd til de månedlige afdrag på lånebeløbet. Hvis det hele ser fint ud, sender vi sagen videre til udbetalingsafdelingen, som foretager de sidste tjeks, og derefter kan arrangere udbetaling af lånet.

Der kan være flere grunde til, at vi afviser en selvskyldnerkautionist. Den overordnede grund vil altid være, at vi prøver at beskytte folk mod at tage en beslutning, der ikke er rigtig for dem. Det er vores ansvar, kun at låne til folk der kan og vil tilbagebetale, uden at det spænder ben for deres personlige økonomi.

Andre grunde kan være, at din selvskyldnerkautionist:

  • Ikke er 18-80 år gammel
  • Allerede er selvskyldnerkautionist på et andet Tando-lån
  • Allerede selv har et Tando-lån
Hvordan indbetaler eller indfrier jeg mit lån?

Vi gør det så nemt som muligt, at indbetale på dit lån.

Når du ansøger hos os, giver du os dine kortoplysninger. Dem bruger vi til at trække betalingerne fra dit betalingskort, helt automatisk. Du vælger selv din månedlige betalingsdato.

Hvis du gerne vil lave ekstra betalinger på dit lån (hvilket gør selve lånet billigere!) så kan du altid gøre det via din online konto, eller ved brug af vores mobil app

Når du er logget ind kan du betale med dit kort eller gennem en bankoverførsel - du bestemmer selv hvad der er lettest for dig.

I tilfælde af at jeg ikke kan betale?

Hvis du af en eller anden grund ikke har mulighed for at betale, er det vigtigt at du kontakter os, så vi kan snakke om det. Hvis vi ikke modtager betalingen på den aftalte betalingsdato, vil både du og din kautionist blive kontaktet med det samme.

Vi forsøger altid først at finde en løsning sammen med dig. Hvis dette ikke er muligt, kontakter vi din selvskyldnerkautionist og forsøger at få indbetaling fra dem, så gælden indhentes.

Kautionisten bliver kun bedt om at betale i overensstemmelse med den indgåede aftale og i jeres begges bedste interesse. På denne måde forhindres det, at kontoen kommer bagud og at restancebeløbet forøges eller løbetiden forlænges.

Låntagere

Hvilke krav er der til låntageren?

Hos Tando Lån dømmer vi dig ikke ud fra din tidligere kreditvurdering.

Det eneste der kræves af dig er, at du er dansk statsborger, 18-80 år gammel og at du har råd til at betale ydelserne.

Du får også brug for en ven eller et familiemedlem, som stoler på dig til at være din selvskyldnerkautionist.

Må min kautionist bo på min adresse?

Din selvskyldnerkautionist må gerne bo på samme adresse som dig, så længe kautionisten er 18-80 år gammel, har god kredithistorie og kan betale de månedlige ydelser, hvis du ikke gør det.

Hvis du og din selvskyldnerkautionist har deleøkonomi eller fælles indkomst, skal vi dog først sikre os, at tilbagebetaling af lånet ikke vil bringe jer økonomiske problemer, og at ingen af jer tidligere har haft betalingsanmærkninger.

Kan jeg tage et lån, hvis jeg bor uden for Danmark?

Desværre tilbyder vi kun lån til personer bosiddende i Danmark, da reglerne er forskellige fra land til land.

Hvordan ved jeg, om jeg bliver godkendt?

Vi kan godkende din låneansøgnings hvis: du har råd til de månedlige tilbagebetalinger på dit lån, og har en ven eller et familiemedlem, der stoler på dig, og som gerne vil være din selvskyldnerkautionist. Så skal du også være mellem 18-80 år gammel, bo i Danmark og have et CPR-nummer.

Hvordan ser jeg min låneaftale?

Når du har underskrevet din låneaftale online, sender vi dig en kopi via krypteret email. Vi gemmer også en kopi af din aftale i vores system, som du kan anmode om adgang til, til enhver tid, hvis du har brug for det.

Din ret til et udkast af kreditaftale

Du har ret til, når det ønskes, at få en kopi af udkastet til kreditaftalen, gratis. Bare Kontakt Os

Skal jeg være i arbejde?

Du behøver ikke at have et fuldtidsjob, men du skal have råd til de månedlige tilbagebetalinger på lånet. Derfor vil vi bede dig om at demonstrere, at du har én eller anden form for indkomst, da det er utroligt vigtigt at et lån hos os, ikke spænder ben for din privatøkonomi.

Hvor meget kan jeg låne?

We offer loans of 8000 to 70000 Kr over 1 - 5 years.

Det er rigtig vigtigt, at du har råd til de månedlige betalinger - så tænk over dét, når du overvejer, hvor meget du gerne vil låne. Du kan justere lånebeløbet og perioden, så betalingerne passer ind i dit månedlige budget. Vi hjælper dig desuden med at få overblik over det hele, når du laver din budgetplan.

Din selvskyldnerkautionist skal også have råd til de månedlige betalinger (hvis nu de på et tidspunkt bliver nødt til at dække dem for dig) så tjek også lige med dem, at det er et lånebeløb, der passer ind i deres økonomi.

Hvordan ændrer jeg betalingsdatoen?

Du kan ændre din betalingsdato via din online konto eller du kan bruge vores mobile app.

Du kan også ringe ind til os, og så kan vi hurtigt gøre det for dig.

Før du ændrer din betalingsdato, så er der lige et par ting du skal vide:

  • Du kan ikke ændre din første betalingsdato. Det vil være den dato du valgte, da du ansøgte om dit lån.
  • Du kan ikke ændre din betalingsdato, hvis du er bagud med én eller flere månedlige betalinger.
  • Du skal ændre datoen mindst 5 dage før din næste betaling bliver trukket.
  • Du kan kun ændre din betalingsdato én gang indenfor 2 måneder.

Kautionister

Hvor længe går der, inden min kautionist underrettes om manglende betaling?

Hvis vi ikke modtager din betaling på betalingsdatoen, får både du og din selvskyldnerkautionist besked med det samme. Derefter vil vi gerne i kontakt med dig, så du kan få indhentet betalingen.

Hvis vi ikke kan komme frem til en aftale, giver vi din selvskyldnerkautionist besked og anmoder om betaling fra dem den efterfølgende dag. Derved forhindrer vi, at kontoen falder bagud, at restancebeløbet forøges og at løbetiden forlænges. Din selvskyldnerkautionist bliver kun bedt om at betale i overensstemmelse med den indgåede aftale og for jeres begges gode.

Skal min kautionist være boligejer?

Din selvskyldnerkautionist er nødt til at være boligejer. Bare rolig, deres bolig udsættes aldrig for risiko.

En egnet selvskyldnerkautionist er en, som er 18-80 år gammel, har råd til at betale de månedlige ydelser og som ikke førhen har haft problemer med at betale regninger.

Kan en kautionist selv optage et lån?

Nej ikke mens de er selvskyldnerkautionist på et andet Tando lån. Man kan kun være involveret i ét lån ad gangen hos Tando. Enten som låntager eller som selvskyldnerkautionist.

Din selvskyldnerkautionist kan til gengæld ansøge om et lån et andet sted. De skal stadig tilbagebetale dit lån hos Tando, hvis du ikke gør det, så de skal tænke grundigt over, om de har råd til at afbetale på begge lån på én gang.

Hvorfor indsamler I min kautionists bankoplysninger?

Det gør vi af 3 grunde:

1. Betalingsoplysninger udgør en del af vores identitetstjek og hjælper med at sikre din selvskyldnerkautionist mod svindel.

2. Når dit lån godkendes, overføres pengene til kautionistens konto, så de kan overføre dem videre til dig. Dette gør vi også for at bekæmpe svindel og for at være sikre på, at din selvskyldnerkautionist forstår deres ansvar.

3. Hvis låntageren misser en betaling, underretter vi kautionisten og beder dem om at betale. Derfor er det vigtigt, at kautionisten holder sine kortoplysninger opdateret, så vi altid kan holde lånekontoen opdateret.

Kan jeg skifte kautionist?

Hvis dit lån endnu ikke er blevet udbetalt, kan du ændre din kautionist. Alt du skal gøre er at kontakte os.

Efter vi har udbetalt dit lån, kan du ikke skifte selvskyldnerkautionist. Når du har tilbagebetalt hele dit lån, er du velkommen til at ansøge om et nyt lån hos os, med en ny selvskyldnerkautionist.

Hvorfor går mit lån ind på kautionistens konto?

Vi udbetaler pengene på selvskyldnerkautionistens konto, for at sikre dem imod identitetstyveri og svindel. På dén måde er vi sikre på, at de ved der er blevet udbetalt et lån, som de er en del af.

Din selvskyldnerkautionist kan så overføre pengene til dig eller overdrage dem i kontanter.

Burde jeg blive kautionist?

Det er et seriøst ansvar, at være selvskyldnerkautionist. Så det er vigtigt at du tænker over alle de ting der forventes af dig, hvis du siger ja.

Du skal kun sige ja til at være selvskyldnerkautionist, hvis du kan svare “JA” til alle spørgsmålene her:

  • Stoler du på låntageren?
  • Stoler du på, at låntageren har råd til de månedlige betalinger?
  • Stoler du på, at låntageren har tænkt sig at betale lånet tilbage til tiden?
  • Hvis låntageren ikke overholder en eller flere månedlige betalinger, kan og vil du så betale?
  • Forstår du, at hvis du og låntageren ikke overholder de månedlige betalinger, så vil det have seriøse konsekvenser for jer begge?

Hvis du ikke kan svare “JA” til spørgsmålene, eller hvis du ikke er helt sikker, så skal du altså ikke sige ja til at være selvskyldnerkautionist.

Hvis du vil læse lidt mere om emnet, så tag et kig på vores artikel om Kautionistens Ansvar.

Kan min partner eller et familiemedlem være min kautionist?

Ja, det kan de.

Men hvis i har fællesøkonomi, skal vi først sikre os, at lånet ikke vil bringe nogen af jer i økonomiske problemer. Vi tjekker også, at i ikke tidligere har haft besvær med at betale jeres regninger.

Hvis du og din partner ikke har fælles økonomi, gælder de almindelige regler. Derfor kan din partner kan altså godkendes, så længe de opfylder vores kriterier:

En selvskyldnerkautionist skal være i aldersgruppen 18-80 år, have en god kredit-historik, (boligejere har en større chance for at blive godkendt), og de skal have råd til de månedlige tilbagebetalinger, hvis du ikke selv har mulighed for at betale.

Kan jeg bruge en kautionist, som bor udenfor Danmark?

Nej, en selvskyldnerkautionist skal være bosiddende i Danmark og have et dansk CPR-nummer.

Hvordan skriver min kautionist under på formularerne?

Efter du har skrevet under på din aftale, vil du modtage en SMS og e-mail med et link, som du skal give din selvskyldnerkautionist.

De kan gå ind på dette link for at udfylde og skrive under på aftalen online.

Hvorfor kontaktes min kautionist direkte?

Vi kontakter din selvskyldnerkautionist direkte, så vi kan være helt sikre på, at de forstår omfanget af deres ansvar som selvskyldnerkautionist. De skal vide, hvad de skriver under på.

En selvskyldnerkautionist skal tilbagebetale lånet, hvis du ikke gør det. Derfor er det vigtigt, at de har råd til at betale de månedlige ydelser, uden at det spænder ben for deres privatøkonomi.

Bliver kautionisten kreditvurderet?

Ja, vi ser selvskyldnerkautionistens kredithistorie igennem. Vi skal sikre os, at de har råd til de månedlige tilbagebetalinger på lånet (i tilfælde af at låntager ikke selv betaler) og at de ikke tidligere har fået betalingsanmærkninger.

Hvordan stopper jeg som kautionist?

Du kan ombestemme dig og trække din ansøgning som selvskyldnerkautionist tilbage, indtil vi har udbetalt lånet.

Hvis du ombestemmer dig, inden du overfører penge til låntageren, kan du tilbagebetale os det fulde lån, plus eventuelle renter, for at lukke lånkontoen.

Hvis du har overført penge til låntageren og derefter ombestemmer dig, skal du enten tilbagebetale det fulde lån, plus renter, eller vente indtil det fulde lån er blevet tilbagebetalt af låntageren.

Optages lånet med sikkerhed i kautionistens bolig?

Nej, lånet optages ikke med sikkerhed i selvskyldnerkautionistens bolig.

Må en kautionist være selvstændig erhvervsdrivende?

En selvskyldnerkautionist må være selvstændig, så længe de er 18-80 år gammel, boligejer og ikke førhen har fået betalingsanmærkninger.

Kautionisten skal betale lånet tilbage, hvis låntageren ikke gør det, så de skal være i stand til at betale de månedlige ydelser, uden at det går ud over deres almindelige liv.

Hvad hvis min kautionist ikke kan betale?

Vi udbetaler aldrig et lån, før vi har tjekket en række ting i både din og din selvskyldnerkautionists økonomi. Dét gør vi for at sikre, at i begge to har råd til de månedlige betalinger. I bliver også begge to bedt om at bekræfte, at i har råd til betalingerne.

Men, nogle gange går livet bare ikke helt som man havde planlagt.

Hvis både du og din selvskyldnerkautionist har problemer med at overholde aftalen med os, og ikke kan betale til tiden, er det vigtigt, at i kontakter os med det samme.

Vi skal forstå, hvorfor ingen af jer ikke kan betale, og så prøver vi sammen at finde en løsning.

Hvis ingen af jer kan dække de månedlige betalinger, så kan vi blive nødt til at sende sagen videre til inkasso.

Hvis du vil læse mere om emnet, så tag et kig på vores guide til, hvordan vores inkasso process virker.

Hvem må være min kautionist?

En selvskyldnerkautionist skal være en person der kender dig, og som stoler på dig.

De skal have en god indkomst, og være gode til at betale deres regninger til tiden. Selvskyldnerkautionister der ejer deres egen bolig, har større sandsynlighed for at blive godkendt.

Mange vælger at spørge en ven eller et familiemedlem, da de ofte har det tætteste forhold, men der er mange andre muligheder. Det kan være en nabo, kollega eller arbejdsgiver eller andre, der er villige til at underskrive dit lån sammen med dig. Det vigtigste er, at de forstår deres ansvar og stoler på, at du vil betale dine månedlige afdrag på lånet - for ellers skal de betale for dig.

Husk, at din selvskyldnerkautionist skal:

  • Være 18-80 år gammel
  • Have råd til at betale de månedlige ydelser, hvis du ikke gør det
  • Have en historik der reflekterer at de kan tilbagebetale til tiden (boligejere har en større chance for at blive godkendt)
Hvad spørger I min kautionist om?

Vi har gjort vores låneproces så simpel og problemfri som muligt for både dig og din selvskyldnerkautionist. Når du har udfyldt vores fem-minutters ansøgning giver vi dig et link, som din selvskyldnerkautionist skal bruge til at udfylde deres del.

Din selvskyldnerkautionist vil blive bedt om at udfylde en simpel online ansøgning. Den vil afdække deres kontaktoplysninger og personlige informationer samt månedlige indkomst, så vi kan finde ud af, om de er egnet til at klare betalingerne, hvis det skulle blive nødvendigt.

Vi beder også din selvskyldnerkautionist om deres betalings- og bankinformationer. Det gør vi, så vi kan overføre pengene til dem (for at undgå svindel), når lånet er blevet godkendt, og så vi kan indsamle penge fra dem, hvis du som låntager skulle forsømme at betale.

Når din selvskyldnerkautionist har udfyldt ansøgningen, ringer vi dem op for hurtigt at verificere informationerne, bekræfte at de er indforstået med deres ansvar og arrangere, hvordan lånet udbetales.

Hvordan bliver man kautionist?

Før du udfylder din kautionist ansøgning, er det vigtigt at du har læst og forstået vores vilkår og betingelser, for at sikre, at du er tilfreds med hvordan lånet fungerer. Ligeså snart vi har modtaget en underskrevet kontrakt fra en kautionist, vil vi sikre os, at de ikke tidligere har haft problemer med at betale deres regninger til tiden. Som en del af kautionist ansøgningen, sikre vi os også, at vedkommende forstår ansvaret som kautionist, og at de har råd til at betale de månedlige ydelser på lånet, hvis ikke låntager gør.

Vi udbetaler lånet på din (selvskyldnerkautionistens) konto, ikke låntagerens. Dette gør vi for at undgå identitetstyveri, svindel og for at gøre dig opmærksom på, at lånet er blevet udbetalt. Du kan så vælge at overføre pengene til låntagerens konto, eller give dem til låntageren i kontanter. Efter lånet er udbetalt, holder vi dig opdateret via beskeder og udskrifter, sådan at du altid kan tjekke, at de månedlige ydelser bliver betalt til tiden.

Hvis låntageren ikke betaler den månedlige ydelse til tiden, kontakter vi både dig og låntageren med det samme. Hvis låntageren ikke er i stand til at betale, opkræver vi pengene fra dig. Vi vil ikke bede dig om at betale ekstra; rykkergebyrer og sene betalingsgebyrer tror vi ikke på hos Tando.

Hvordan finder jeg en kautionist?

Vores kautionslån bygger på et gammeldags princip om tillid. Vi dømmer ikke folk ud fra deres kreditværdighed, da vi mener, at det kan være en uretfærdig bedømmelse af et menneske.

Derimod låner vi penge ud på baggrund af tillid. Hvis du kan finde nogen, som stoler nok på dig til at de vil være din selvskyldnerkautionist, og I begge har råd til at betale lånet tilbage, så stoler vi også på dig.

En egnet selvskyldnerkautionist er 18-80 år gammel, har god kredithistorie uden tidligere betalingsanmærkninger og er en, der har råd til at betale de månedlige ydelser, hvis du ikke gør det – de skal også være boligejer.

Hvorfor blev min kautionist afvist?

Du skal ikke bekymre dig, hvis din selvskyldnerkautionist er blevet afvist. Vi har allerede godkendt din ansøgning og vil hjælpe dig med at få de penge, du har brug for.

Du skal bare finde en anden person, som kan være din selvskyldnerkautionist i stedet. Så snart du har fundet en ny person, tjekker vi, at I har råd til betalingerne og arrangerer så udbetaling af lånet.

Der kan være et par grunde til, at vi ikke kan godkende en person som selvskyldnerkautionist. Den hyppigste er, at de har haft dårlig kreditværdighed i fortiden og derfor ikke møder vores kriterier – eller at de ikke er boligejer.

Som selvskyldnerkautionist hæfter man for at betale af på lånet, hvis du ikke gør det. Ved at undersøge kautionistens kreditværdighed får vi mulighed for at se, om de før har kunnet betale deres egne regninger. Det hjælper os til at beslutte, om de er egnet som selvskyldnerkautionist.

Andre grunde kan være, at din selvskyldnerkautionist:

  • Ikke er 18-80 år gammel
  • Ikke er dansk boligejer
  • Allerede er selvskyldnerkautionist på et andet Tando-lån
  • Allerede selv har et Tando-lån
Hvad er kautionistens ansvar?

Selvskyldnerkautionists ansvar er, at betale lånets månedlige ydelser, hvis låntageren ikke gør det selv.

De bliver kun bedt om, at betale i overensstemmelse med den oprindelige aftale. Hvis låntageren ikke betaler den månedlige ydelse på den aftalte betalingsdato, så vil vi automatisk trække beløbet fra selvskyldnerkautionisten den næste dag. På den måde forhindrer vi, at kontoen kommer mere bagud.

Hvis låntageren ikke kan eller vil betale, overtager selvskyldnerkautionisten det fulde ansvar for lånet, indtil gælden er indfriet.

Hvis du vil vide mere om at være selvskyldnerkautionist, så tag et kig på vores Ansvarspakke

Hvad er en selvskyldnerkautionist?

En selvskyldnerkautionist er en person, der har underskrevet en låntagers låneansøgning sammen med dem. Derfor har selvskyldnerkautionisten forpligtet sig til at betale de månedlige ydelser (eller betale hele lånet tilbage) hvis låntageren ikke selv gør det.

Alle Lån hos Tando kræver en selvskyldnerkautionist. Inden du ansøger som selvskyldnerkautionist hos Tando, bør du læse vores vilkår og betingelser grundigt igennem. Du skal være sikker på, at du er tilfreds med vores vilkår.

Hvis du vil vide mere om at være selvskyldnerkautionist, så tag et kig på vores

Ansvarspakke

Skal jeg sige ja til at være kautionist?
Hvordan sender jeg jer mine kontoudtog?

Som en del af vores tjeks beder vi nogle gange om, at få tilsendt kontoudtog. Det er vigtigt, at man kan se dit fulde navn og adresse på mindst èn af siderne, samt at man kan se fra dags dato og 60 dage tilbage.

Her er en guide til, hvordan man nemmest kan gøre det:

1) Log ind på din Netbank. Hvis du ikke har netbank, se nederst på denne side.

2) Når du er logget ind, så find og tryk på din grundkonto/lønkonto. (Det skal være dén konto hvor du modtager din månedlige indkomst, og hvor der foregår mest aktivitet)

3) Perioden skal rettes til, i midten af skærmen, så den strækker sig fra dags dato og 60 dage bagud.

4) Tryk på det lille printer ikon på skærmen som ofte er i højre hjørne. Det giver muligheden for at gemme kontoudtogene som en PDF-fil. Bare tryk på knappen “skift” som findes til højre for “destination”.

5) Gem PDF-filen på skrivebordet (så den er let at finde igen).

6) Når PDF-filen er gemt, kan den vedhæftes i en e-mail og videresendes til dokument@tandolan.dk. Husk at skrive en reference i din e-mail, så vi kan se, at det er dig der har sendt os noget.

7) Hvis du ikke kan gemme filen som en PDF, kan du bare tage billeder af kontoudtogene og sende dem i stedet.

Hvis du ikke har Netbank, så er det muligt at kontakte din bank, så de kan sende kontoudtogene direkte til dig. Derefter kan du sende dem til os.

Hvorfor skal jeg optage en video i jeres app?

Vi har lavet en app for at gøre det så let og sikkert som muligt, for folk der vil ansøge om et Tando lån. For det første er det vigtigt, at alle der låner penge fra os, forstår hvad de siger ja til. Derfor beder vi dig optage en kort video i vores app, hvor du bekræfter, at du forstår konsekvenserne ved at optage et lån.

Tag et kig på videoen her, hvis du lige hurtigt vil se hvordan det fungerer:

Din video er helt privat, deles ikke med andre og bruges kun til at bekræfte, at vi kan låne til dig.

https://tandolan.dk/da/faq/hvorfor-skal-jeg-optage-en-video-i-jeres-app/

Betalinger

Hvem betaler den månedlige ydelse?

Som udgangspunkt er det låntageren der betaler den månedlige ydelse, og vi vil prøve at trække den månedlige ydelse fra dem først. Men, hvis vi ikke modtager penge fra låntageren, beder vi selvskyldnerkautionisten om at betale ydelsen.

Selvskyldnerkautionisten bliver kun bedt om at betale i overensstemmelse med den oprindelige aftale, dvs. lånekontrakten de har underskrevet.

Selvskyldnerkautionisten kan foretage så mange indbetalinger på lånet, som de har lyst til. De har også muligheden for at blive den primære betaler på kontoen, hvis de ønsker at overtage betalingen fra låntageren.

Kan jeg sætte betalingen på pause?

Vi tilbyder ikke betalingspauser.

Kan jeg foretage ekstra indbetalinger?

Ja, sagtens. Du kan når som helst vælge at foretage en ekstra indbetaling på dit lån.

You can do it online or through our app.

Vi udregner renten på lånet dagligt, så selv den mindste ekstra indbetaling kan spare dig penge i det lange løb.

Kan jeg foretage mindre månedlige betalinger?

Nej, det kan du ikke.

Det er vigtigt, at betalinger foretages fuldt ud og til tiden hver måned, da dette er vores kontraktlige aftale, som kan hjælpe til med at opbygge din kreditværdighed. Hvis du ikke kan betale, beder vi som aftalt kautionisten om at foretage indbetalingen.

Hvad sker der, hvis en betaling mislykkes?

Hvis din betaling ikke kommer igennem, får både du og din selvskyldnerkautionist besked, så snart vi bliver opmærksomme på det.

Hvis vi ikke modtager betaling, forsøger vi først at løse problemet med dig. Hvis dette ikke lykkes, anmoder vi om pengene fra din selvskyldnerkautionist.

Hvorfor går mit lån ind på kautionistens konto?

Vi udbetaler pengene på kautionistens konto for at sikre dem mod svindel. På den måde er det sikkert, at kautionisten er klar over, at lånet har fundet sted.

Din selvskyldnerkautionist kan så overføre pengene til dig eller overdrage dem i kontanter.

Kan jeg betale tidligt?

Ja, der er ingen gebyrer ved at indbetale inden betalingsdatoen.

Hvilke forskellige måder kan jeg betale jer på?

Der er flere forskellige måder, du kan foretage en betaling til os.

1) Din normale månedlige tilbagebetaling indsamles automatisk fra det kort, du har givet os. Du vil blive sendt en påmindelse forud for din betalingsdato for at sikre, at du altid bliver informeret om tilbagebetalinger og holder dig på sporet.

2) Du kan altid foretage betalinger gennem din online konto eller via vores mobil app.

3) Hvis din konto er i restance, kan du bringe den op til dato ved at foretage betalinger online. Dette er for at gøre det så nemt som muligt for dig at foretage betalingen, når du kan. Vi sender dig et unikt link via e-mail og sms, så du nemt kan klikke for at betale online.

4) Du kan sende en betaling til vores bankkonto, hvis du vil. Mange kunder vælger at gøre dette. Hvis du gerne vil benytte denne metode, skal du skrive dit fulde CPR-nummer som betalingsreferencen på overførelsen. Hvis du ikke gør dette, kan vi ikke vide om betalingen stammer fra dig, og vi kan derfor muligvis ikke allokere den til din konto.

Vores bankoplysninger for denne type betaling er:

Reg. nummer: 7872
Kontonummer: 4504820
Betalingsreference: Meget vigtigt, at du skriver dit fulde CPR-nummer her.

Hvorfor har i taget 90 øre fra min bankkonto?

Vi tager faktisk ikke 90 øre fra din bankkonto.

De 90 øre kommer straks tilbage til på bankkonto, men afhængigt af hvilken bank du har, kan det tage op til 7 dage før det kan ses på din saldo.

Dette sker kun som en del af et tjek med din bank for at sikre, at dine oplysninger er korrekte, og at du består vores ID-kontrol som vi skal lave.

De 90 øre vil aldrig ende hos os, det står bare på din kontoudskrift i nogle dage, før derefter kan ses på din saldo igen.

Hvis du har yderligere problemer med dette, så venligst kontakt os, og vi vil ordne det med det samme.

Andre

Kan jeg printe mine formularer eller dokumenter?

Selvfølgelig. I starten af ansøgningsprocessen sender vi dig en kopi af de forberedende informationer og vilkår & betingelser over e-mail.

Når lånet er udbetalt, modtager du en kopi af den underskrevne aftale, vilkår & betingelser, lånebekræftelse af udbetalingen samt betalingsservicegarantien.

Hvordan vil I optræde på min kontoudskrift?

Vi vil optræde som Tandolån på din kontoudskrift.

Hvorfor er jeres rente så høj?

Det afhænger af, hvad du sammenligner os med. Vores lån er dyrere end banklån, men i modsætning til banker, har vi overhovedet ingen gebyrer.

Sammenligner du os med kviklån, er vi op til 10 gange billigere. Vi udregner desuden vores rente dagligt, hvilket vil sige, at du kun betaler for dén tid, du har et lån hos os. Hvis du betaler dit lån tilbage tidligere, så vil dit lån blive endnu billigere.

Hvis du vil vide mere om vores lån, har vi skrevet en super guide der gennemgår hvad et Tando lån koster her.

Er et Tando lån sikkert?

Ja! Jeres personoplysninger, som vi indsamler under ansøgningsprocessen, bruges kun til at finde ud af, om vi kan tilbyde et lån til dig og din selvskyldnerkautionist. Jeres bankoplysninger bruges til at trække de månedlige ydelser på den valgte betalingsdato - men vi gemmer dem ikke her hos Tando. Vi giver dem videre (med det samme) til en specialist virksomhed, der arbejder med kortbetalinger. De har det højeste niveau af kryptering og sikkerhed.

Opdater min ansøgning

Jeg har lavet min ansøgning, men har ingen kautionist

Du er blevet godkendt til lånet! Det eneste du mangler er at finde en kautionist, for at få hele lånet godkendt.
Besøg venligst vores “spørgsmål og svar” side for yderligere information om at finde en kautionist.

Jeg har lavet min ansøgning, og min kautionist er blevet accepteret.

Perfekt! Vi kigger din ansøgning igennem snarest muligt! Vi skal nok give dig besked, hvis vi har brug for noget og når det er godkendt.

Jeg har lavet min ansøgning, men min kautionist er blevet afvist

Du er stadigvæk blevet godkendt til lånet. Du mangler blot at finde en velegnet kautionist, så kan vi gå videre med udbetalingen af dit lån!
Besøg venligst vores “spørgsmål og svar” side for yderligere information om at finde en kautionist.

Jeg kan ikke få adgang til min konto

Har du problemer med at få adgang til din konto, så vælg venligst din nuværende status.

Jeg har lavet min ansøgning

Når du har lavet en ansøgning hos os, vil vi kontakte dig når vi har gennemgået din ansøgning! Når dit lån er blevet udbetalt vil det være muligt for dig at få adgang til din konto ved brug af din e-mailadresse eller telefonnummer efterfulgt af dit CPR nummer.

Hvis du er usikker omkring din ansøgningsstatus så klik her for at få hjælp.

Jeg har modtaget lånet

For at få adgang til din konto, bedes du sikre at du benytter den korrekte e-mailadresse eller det korrekte telefonnummer du har angivet. Du skal efterfølgende indtaste dit CPR nummer.

Hvis du stadigvæk ikke kan få adgang til din konto, bedes du kontakte os.

Hvorfor har i skiftet navn fra Aurora Lån til Tando?

Vi startede Aurora Lån tilbage i 2018 med en klar vision: vi ville løse nogle problemer, der generelt er i låneindustrien. Når folk skal låne penge, er det i mange tilfælde forvirrende. Det er svært at gennemskue prisen og vilkårene og processen er slet ikke bygget med kunden i centrum. Der er også mange folk man kan stole på, der bliver afvist af banken og andre låneselskaber, på grund af deres fortid. Det ville vi lave om på.

Siden 2018 har vi lært en masse om vores kunder og udviklet os som virksomhed og det synes vi, vores brand skulle afspejle 100%. Vi har stadig samme værdier, men vi er blevet meget skarpere på de ting, der er mest vigtige for vores kunder. Hos Tando er det nemlig jer der er i fokus: vores lån bygger på tillid - ikke fortiden. Hos os kan man låne penge, selv hvis man er blevet afvist af banken. Det er hurtigt, nemt, overskueligt og vi har udviklet en app og en online konto, for at give vores kunder fuld kontrol over deres lån. Vi bruger mange ressourcer på at udvikle online materiale og træne vores ansatte, så vi altid kan give den bedste service og rådgivning.

Tando kommer fra ordet Tandem, hvilket for os betyder, at vi arbejder sammen om tingene. Låner man fra os, indgår vi i et forhold der bygger på, at man kan stole på hinanden. Hvis dine venner stoler på dig, så gør vi også - og det samme skal gøre sig gældende den anden vej. Du skal stole på os, og det opnår vi kun gennem åbenhed, venlighed og ved at være fair. Tingene bliver lidt lettere, når man samarbejder og får lidt hjælp med på vejen. For os er det Tando.

Jeg har ikke en Iphone eller Android for jeres app.

Bare rolig - Vi kan stadigvæk fikse det.

De fleste af vores kunder er i stand til at bruge for mobile app, men hvis du ikke kan, så har vi en anden løsning til dig.

Som kautionist skal du optage en kort video af dig selv imens du læser de følgende udsagn op:

“Jeg er (Indsæt dit fulde navn her) og jeg lover at betale de månedlige afdrag, hvis (indsæt låntagerens navn her) på hvilket som helst tidspunkt ikke gør.

Jeg forstår, at hvis ikke det månedlige afdrag betales, så bryder jeg aftalen med Tando og vil blive tilføjet til RKI og kan blive bedt om at møde op i retten.

Jeg accepterer mit ansvar som kautionist.”

Det er vigtigt at videoen viser hele dit ansigt samtidig med du taler langsomt og tydeligt.

Når du har lavet videoen, så skal du sende den til vores email: hej@tandolan.dk - Vi vil derefter kunne behandle din ansøgning.

Jeg kan ikke downloade jeres mobil app.

Bare rolig - vi er her for at hjælpe, så vi kan få problemet løst.

Hvis du har et teknisk problem med vores mobil app, så kontakt os via vores email: hej@tandolan.dk

Hvis du ikke har en smarttelefon, så er det helt OK - vi kan stadig få klaret din ansøgning. Du kan i stedet se hvad du skal bruge her.

Hvordan kan det være, at i ikke har et telefonnummer?

Det er et godt spørgsmål.

Da vi startede Tando havde vi faktisk et telefonnummer, men de fleste af vores kunder brugte det ikke - i stedet emailede kunderne os omkring behandling af deres sager.

Det der endte med at ske var, at vi forsøgte at skabe rigtig god digital kundeservice, men det gik ikke så godt som vi havde håbet, da vi ofte blev distraheret af telefonopkald.

Vi har derfor besluttet, at du som kunde ikke længere skal høre på receptionsmusik på telefonen, men at vi som en virksomhed vil bruge mere tid på at skabe gode værktøjer og apps, som vores kunder kan bruge til at behandle deres ansøgning online. Hvis tilfældet alligevel er, at du skal bruge vores hjælp, så har vi en rigtig hurtig og præcis service via email, chat eller SMS.

Det sjove er, at vi rent faktisk er i kontakt med flere kunder end da vi brugte telefonen. Vi gør det nu bedre og langt hurtigere, hvilket både er en hjælp til dig, men også for os.

Bare rolig, vi er stadigvæk mennesker, som sidder klar til at hjælpe dig hvis behovet opstår. Så hvis der er noget du mangler, så kan du kontakte os her - vi vil være klar til at hjælpe.

Hvor lang tid er I om at svare?

Her hos Tando, er der intet vigtigere for os end vores kunder. Vi vil sikre os, at de har al den information de har brug for, samtidig med at alle eventuelle spørgsmål bliver besvaret. Så når i tager kontakt, så vil vi gøre alt hvad vi kan for at vende tilbage til jer hurtigst muligt, for at I får den bedst mulige service.

Vi har typisk mulighed for vende tilbage til dig med det samme, så du ved at vi har modtaget din besked og at vi arbejder på sagen. I tilfælde af vi ikke hurtigt kan guide dig til en online løsning, så er det vores mål at vende tilbage til dig indenfor 2 timer - Så spilder du ikke din tid.

I 90% af vores sager har vi mulighed for at svare inden for 1 time - Og i 99% af vores sager vil vi kontakte dig inden for 24 timer.

Vi arbejder ALTID for at forbedre dette - og vi vil altid gøre alt vi kan for at give dig den bedst mulige oplevelse.

Hvis du afventer et svar fra os, så vi vil tage kontakt hurtigst muligt. Tusind tak for at kontakte os og tak for din tålmodighed.

Vi tjekker dine oplysninger. Det tager lige et øjeblik.